
To Cite: Lee, F. L. F., & Lin, A. M. Y. (2006). Newspaper editorial discourse and the politics 

of self-censorship in Hong Kong. Discourse and Society, 17(3), 331-358. 

 

Newspaper Editorial Discourse and the Politics of Self-censorship in Hong Kong  

(Short title: Newspaper Editorial Discourse and Self-censorship) 

(Word Count: about 12,500 words, including abstract, notes and references) 

(To appear in Discourse & Society in September, 2006) 

Francis L. F. Lee 

And 

Angel M. Y. Lin 



 1

Newspaper Editorial Discourse and the Politics of Self-censorship in Hong Kong 

 

 

Abstract 

 In transitional societies where political pressure on the press coupled with a 

commercial media system and a professional journalistic culture, the politics of self-

censorship is likely to involve a strategic contest between the media and political actors. 

Language plays a significant role in this contest. The present study focuses on the case of 

Hong Kong. It analyzes how two local newspapers, facing an important yet sensitive political 

issue, constructed two different overall storylines and used two different sets of discursive 

strategies in their editorials to handle political pressure, market credibility, and journalistic 

integrity simultaneously. The elite-oriented Ming Pao constructed a storyline of the debate 

being a factional struggle in order to posit itself as an impartial arbitrator. The approach was 

further sustained and justified by the discursive strategies of balanced and qualified criticisms 

and the rhetoric of rational discussion. The mass-oriented Apple Daily, on the other hand, 

constructed a storyline of a sovereign people whose rights are encroached upon by a powerful 

entity. The paper was therefore much more critical towards the power center. Nevertheless, it 

also appropriated the dominant discourse, constructed internal contradictions, and 

decentralized the Chinese Central government to smooth out the radicalism of its criticisms.  

 

Keywords 

Language and politics, media self-censorship, newspaper editorial discourse, positioning 

theory, journalistic objectivity, Hong Kong 



 2

Newspaper Editorial Discourse and the Politics of Self-censorship in Hong Kong 

 

 

Introduction 

Self-censorship is a major threat to press freedom around the world. Even in 

democratic countries where direct government suppression of the press is absent, news 

organizations may still censor their own coverage on sensitive topics for political and 

economic reasons (Bagdikian, 2004; McChesney, 2004). In authoritarian countries, self-

censorship is often institutionalized in newsrooms and internalized by journalists (Mickiewicz, 

2000; Sukosd, 2000). The most intriguing cases, however, occur in transitional societies 

where severe political pressure on the press is combined with a commercial/commercializing 

media system and a professional/professionalizing journalistic force. In these societies, on the 

one hand, the possibility of direct political repercussions could lead news organizations to 

think twice on whether to publish certain stories or how to cover particular topics (e.g., Zhao, 

1998; Amin, 2002). But on the other hand, the commercial orientations of the news 

organizations and the professionalism of the journalists may occasionally require them to defy 

the attempts of government control. It results in a tension-filled situation and a politics of self-

censorship that involves a strategic contest between media and political actors.  

The use of language is likely to be a key part of this strategic contest. Discursive 

strategies can be devised and deployed by news organizations to make controversial topics, 

sensitive information, and critical viewpoints ‘reportable.’ For example, Li (2004) examines 

the narrative and argumentative strategies a market-oriented newspaper in China used to 

report on the plight of underprivileged groups in China’s urban area. The strategies are, 

according to Li, instrumental in generating a ‘politically correct’ coverage that would resonate 

with urban residents.  



 3

At the same time, media organizations may employ discursive strategies to justify or 

camouflage their practices of self-censorship, so that they will not be perceived by the public 

as bowing to political power. Just as cowardice may be disguised as prudence, submissiveness 

to political power may also hide behind certain journalistic norms. This latter argument is 

consistent with critical journalism studies’ emphasis on the ideological consequences of 

professionalism (Tuchman, 1978; Fishman, 1980; Hackett and Zhao, 1998). 

Based on these considerations, the present study examines the role of discursive 

strategies in the politics of self-censorship in Hong Kong, where press freedom has been an 

important concern over the past two decades. It analyzes the editorials of two local 

newspapers published in the first half of year 2004 on political reform in the city. The analysis 

addresses the following questions: What are the discursive strategies employed by the 

newspapers in addressing the issue? Do these strategies aid the expression of critical views? 

Or do they construct an appearance of professionalism only to mask the docility of the 

newspaper? Answering these questions should help us better understand the politics of self-

censorship in Hong Kong. More generally, it should contribute to our understanding of the 

role language plays in the struggle for press freedom in transitional societies. 

 

Press freedom and self-censorship in Hong Kong 

 To put the present study into context, a brief discussion of press freedom in Hong 

Kong is needed. Since the return of Hong Kong to China was confirmed in the early 1980s, 

the future of press freedom has become a major concern in the city. Early studies showed that 

power transfer was accompanied by shifts in ‘journalistic paradigms’ (Chan and Lee, 1991). 

Most notably, the ‘rightist papers,’ which were critical towards the Chinese government, have 

moved towards a more centrist stance over the years. The range of ideological viewpoints 

propounded by the media has been narrowed down even before the actual handover in 1997.  



 4

 However, it does not mean that press freedom was immediately and severely damaged 

after the handover. Understanding that the ‘systems’ in the Mainland cannot be imposed upon 

Hong Kong, the Chinese government has promised that the city will be governed under the 

principle of ‘one country, two systems.’ At the same time, China wanted to use Hong Kong as 

an example to lure Taiwan into re-unification. Hence, in the first few years after the handover, 

China has refrained from openly intervening into Hong Kong affairs.
1
 Regarding the press, 

Chinese officials have insisted that the Hong Kong media cannot advocate Taiwan or Tibet 

independence. They also warned the media not to attack Chinese national leaders personally 

(Lee and Chu, 1998). But other than these ‘national issues,’ the media were left largely free to 

criticize the Hong Kong government on local matters (Lau and To, 2002; Holbig, 2003).  

 China’s reluctance to change Hong Kong’s ‘existing systems’ also means that official 

media censorship has not been institutionalized. Instead, by the early 1990s, it has already 

become clear to observers that self-censorship, rather than formal censorship, would 

constitute the major threat to press freedom in Hong Kong (Scuitto, 1996; Schell, 1996).  

Conceptually, self-censorship refers to ‘a set of editorial actions ranging from 

omission, dilution, distortion, change of emphasis, to choice of rhetorical devices by 

journalists, their organizations, and even the entire media community in anticipation of 

currying reward and avoiding punishment from the power structure’ (Lee, 1998). Its presence 

in Hong Kong has been documented in different ways. Surveys have shown professional 

journalists’ recognition of the existence of self-censorship in the Hong Kong media (Lee, 

1998). Lam (2003), based on his own experience as a journalist, provides a collection of cases 

of media downplaying negative news and promoting positive news about China. Cheung 

(2003), through comparing Hong Kong newspapers with the New York Times and a Taiwan 

daily, illustrates that the Hong Kong media avoided a number of sensitive issues when 

covering the political tension between the Mainland and Taiwan.  



 5

 Nevertheless, the politics of self-censorship is complicated by the commercial nature 

of the city’s media system
2
 and the professionalism of the practitioners. As business 

organizations, Hong Kong media have to concern themselves not only with political pressure 

but also with their credibility in the eyes of the consumers. The Hong Kong public largely 

believes in the media’s role in providing an independent forum for public debate and in 

monitoring the power holders (Chan and So, 2004; Lee et al., 2005). Meeting these public 

expectations will help media organizations to prosper. This is especially important for 

newspapers because of the highly competitive local market.3 Moreover, providing information 

to the public, monitoring the government, and to be independent from political and economic 

power are also the core values of Hong Kong journalists (Chan et al., 1996). From the 

perspective of professionalism, self-censorship has to be condemned. 

As a result, some media organizations have adopted methods that allow them to 

handle political pressure, market expectations, and journalistic integrity at the same time.
4
 

Borrowing the term from Tuchman (1978), Lee (2000) describes such methods as ‘strategic 

rituals.’ He identified three such rituals used by the Hong Kong press since the handover. First, 

newspaper editorials have become more docile, yet many papers continued to provide space 

for columnists who are highly critical towards the power center. This, in effect, shifts at least 

part of the political risks from the news organizations to the individual writers. Second, 

newspapers have used the method of juxtaposition more frequently, so that critical views were 

balanced by pro-government views. Third, newspapers have also adopted more factual 

narrative forms in their political news reporting practices. 

Analytically, these strategic rituals differ from mere self-censorship in that they are 

justified by journalistic norms such as objectivity and neutrality. On the positive side, media 

organizations can alleviate the political pressure they face while continuing to perform their 

normative and democratic roles by deploying such strategies skillfully. For example, 



 6

juxtaposition at least means a space for critical viewpoints, while sensitive information can be 

embedded in a factual narrative. But it is also possible that some media organizations are 

simply deploying such strategies as a mask for their own submissiveness and docility. To 

remain objective, for example, can be an excuse for not entering into a direct confrontation 

with the government even when the situation calls for it. As Lee et al. (2004) explicate, 

professional norms such as objectivity are both constraining and enabling for Hong Kong 

journalists. Their desirability has to be discerned in each specific case.  

 

Background of the case, data and method 

 On January 7, 2004, then Chief Executive of the Hong Kong government Tung Chee-

hwa delivered his annual Policy Address. Media and public attention was focusing on the 

issue of democratic reform. The Basic Law, the mini-constitution for the city, recognized the 

goal of gradual democratization. It specified the method for selecting Hong Kong’s Chief 

Executive only up to year 2002. It was time for the city to review its political system. The 

democrats were calling for popular elections of the Chief Executive in year 2007, while 

opinion polls at the time showed a large majority of citizens supporting the idea.
5
 

Disappointingly, Tung failed to provide a concrete timetable for democratization. 

Instead, he revealed the Chinese government’s concern with the city’s political reform and 

emphasized the need to discuss with Beijing about certain ‘matters of principles’ before the 

review can formally begin. It was soon clear that the Chinese government was determined to 

assume a leading role in the debate on political reform. It argued that political development in 

the city is not just a local issue. The line between national and local matters was breached. For 

the first time since the handover, the Chinese government intervened deeply and openly into 

public debates in the city. At the same time, the role of the Hong Kong government was 

severely diminished.  



 7

Despite public demands, the Chinese government was reluctant to allow Hong Kong 

to further democratize. After months of debates, on April 26, the National People’s Congress 

(NPC) dismissed the possibility of institutionalizing direct elections of Hong Kong’s Chief 

Executive in 2007. It led to widespread public discontent in the city. On July 1, 2004, 200,000 

citizens joined a mass demonstration protesting against the Hong Kong and Chinese 

governments and calling for ‘returning the power to the people.’ However, government 

leaders were not to be persuaded.
6
  

The debate on democratic reform is a critical case for examining the status of press 

freedom in Hong Kong. It involves conflicts between national and local interests, which 

present a dilemma to the Hong Kong media. They risk losing their audience’s trust if they 

betray the local interests of democratization. Yet protecting local interests would mean pitting 

oneself against the Chinese government. Studying how news organizations dealt with such 

conflicts in this case would allow us to discern the limits of press freedom in the city.   

 The present study, however, is more specific in its analytical focus. It examines the 

discursive strategies used by two newspapers – Ming Pao and Apple Daily – in their editorials. 

The two papers were selected due to their significance in the media scene in Hong Kong. The 

mass-oriented Apple Daily is the second most popular newspaper in the city, while Ming Pao 

has the largest circulation among the elite-oriented papers. More important, large proportions 

of the readers of the two papers are strong supporters of democratization. It is shown by an 

on-site survey conducted during the above-mentioned July 1 demonstration: 20% of the 

demonstrators were readers of Ming Pao, and 50% were readers of Apple Daily.
7
  

 Nevertheless, it does not mean that the two papers have adopted the same approach in 

covering politics. In the past few years, Ming Pao has been more concerned with maintaining 

its own credibility through emphasizing the principle of objective news reporting (Lee et al., 

2004). Apple Daily, on the other hand, has used criticisms towards the Hong Kong 



 8

government as a marketing strategy (Lee, 2000). In fact, this difference would be very 

important for understanding the findings in the following analysis.  

 The present study’s focus on editorial is premised upon its special role for newspapers. 

Editorials are supposed to be persuasive and are less tied by the norm of objectivity. They 

represent the news organizations’ active participation in public debate (Le, 2003). Therefore, 

they are places where ideological biases can be more readily discerned (Hackett and Zhao, 

1994). In the case of Hong Kong, editorials should also be one of the best sites for observing 

how newspapers handle sensitive political topics.  

 The textual corpus for the present study consists of 51 editorials of Ming Pao and 68 

editorials of Apple Daily. The texts were derived from the online archives of the two papers. 

They constitute all editorials addressing the various issues related to democratic reform in 

Hong Kong published by the two papers between January 1 and July 5, 2004.
8
  

 The researchers read through all the texts closely to identify the major discursive 

strategies adopted in the editorials. Here, a discursive strategy is defined in a general manner: 

as the use of language and linguistic devices in a way which can be interpreted as a method to 

handle the political situation at the time. When a discursive strategy was identified, attention 

was paid to how it was constituted by and practiced with the use of various discursive features, 

such as lexical choices, metaphors, labeling and categorizations of agents, and argumentative 

structures. The social significance of the discursive strategies is interpreted in relation to the 

cultural assumptions and meanings invoked by the language used and also in relation to the 

larger context of media and politics in Hong Kong. Overall speaking, the analytical approach 

of this study is inductive and interpretive. It is aimed at constructing what philosophers and 

anthropologists would call a ‘thick description’ (Ryle, 1955; Geertz, 2000) of the newspaper 

editorials under examination, that is, a description of the editorials that would arrive at their 

social import and significance within their own specific contexts.
9
  



 9

But as the researchers read through the texts, it was clear that a systematic comparison 

between the discursive strategies of the two papers can proceed by focusing on the different 

storylines and subject positions projected by the discourse of the editorials of the two papers 

as well as how they position different parties and themselves in the storylines. Therefore, we 

drew on positioning theory in discourse studies for our analysis (Davies and Harre, 1990; 

Harre and Langenhove, 1999). Positioning is the discursive process whereby selves are 

located in conversations (and we shall add media discourse) as observably and subjectively 

coherent participants in jointly produced and accepted ‘storylines’. By giving people parts to 

play in a story (or by providing a cast of different persons in the specific storylines offered), 

whether it be explicit or implicit, a speaker or writer makes available different subject 

positions for different parties involved in the storyline. In addition, different storylines are 

linked to different moral orders, with different sets of norms about what counts as right, 

legitimate and appropriate to do (Davies and Harre, 1990). While many discourse studies have 

drawn on positioning theory to analyze conversations or talk-in-interaction, we find the 

discourse analytic tools of positioning theory useful in our analysis. In fact, the overall 

storylines constructed by the two newspapers can be regarded as the ‘master frameworks’ 

behind the editorials, while the more specific discursive strategies are used to sustain, justify, 

and/or modify these master frameworks. The following discussion, therefore, begins by 

analyzing how two political stances and overall storylines were constructed by the two 

different newspapers. We then proceed to analyze the more specific discursive strategies 

employed by each newspaper to sustain, justify, and/or modify the storylines. 

 

Constructing political stances and master stories 

In the past, Hong Kong newspapers used to be classified in terms of their political 

stance towards China. For instance, one well-established social practice among Hong Kong 



 10

people involves calling a paper ‘tsan-jung’
10

 (pro-China) or ‘jo-paai’ (leftist) in contrast to 

calling a paper ‘yauh-paai’ (rightist). As mentioned above, many Hong Kong newspapers 

have moved from these two stances towards a centrist stance even before the 1997 handover 

(Chan and Lee, 1991).   How to encode and decode a political stance depends a lot on the 

interpretive and sense-making resources shared by members of the discourse community who 

draw on similar repertoires of linguistic resources to both signal and recognize such categories 

(Sacks, 1966/1992).  We thus start with an analysis of the editorials of the two papers and 

specifically contrast their lexical choices to see how lexical resources are mobilized to 

construct different kinds of political stance.  Given what happened throughout the debate on 

democratic reform in Hong Kong, there are certain keywords used by members of the 

discourse community (or the general public in Hong Kong) – words central to specific critical 

arguments and serve as key symbols indexing a whole set of presuppositions associated with a 

category (e.g., ‘leftist’ or ‘pro-China’ stance, ‘rightist’ or ‘anti-China’ stance, and ‘centrist’ or 

neutral/impartial stance).  A key set of lexical choices will strongly index a critical stance 

towards China. For instance, the Chinese government’s participation in a debate about affairs 

in Hong Kong could be phrased as ‘gaai-yahp’ (intervening) and ‘gon-yuh’ (interfering). Both 

Chinese verbs take ‘Hong Kong affairs’ as its object phrase and index (Silverstein, 2003) a 

very negative image of the agent, i.e., the subject of the verb.  Typically such verbs are used 

when the agent of the action is a foreign power who meddles in the affairs of another 

sovereign country; i.e., these verbs are used only when the agent does not have sovereignty 

over the recipient of the action.  As the Chinese government holds legal sovereignty over 

Hong Kong, when such verbs are used a strong set of assumptions about the independent 

sovereignty of Hong Kong (albeit not legally ratified) is signaled and asserted. 

 As Table 1 below shows, interfere or intervene appeared only once in Ming Pao’s 

editorials as a verb to describe Beijing’s action, in comparison to Apple Daily’s five. 



 11

Moreover, for Apple Daily, China not only intervened, it was described as doing so in a 

‘chou-bouh’ (violent) and  ‘mouh-leih’ (unreasonable) manner. The two adverbs appeared 21 

times in the Apple Daily corpus as modifiers of the action verbs of the Chinese government. 

On the contrary, these two words were never used to modify the action verbs of the Chinese 

government in Ming Pao’s 51 editorials. 

[Table 1 about here] 

Similarly, the Chinese government’s decision to rule out direct elections of the Chief 

Executive of Hong Kong in year 2007 can be described as a move that disregarded public 

opinion in the city. The verb ‘moh-sih’ (disregard) appeared five times in Apple Daily’s 

editorials to characterize the actions or policies of the Chinese government, but it was never 

used for this purpose by Ming Pao.   

 Another illustrative example is the use of the term ‘mou-ji’ (hat). On February 11, 

China’s official Xinhua News Agency published a statement about political development in 

Hong Kong. The statement emphasized the importance of the city to be governed by ‘patriots’. 

It raised a debate on the proper definition of ‘patriotism’ in the city. Conservatives in Hong 

Kong and some mid-level Chinese officials began criticizing democrats in Hong Kong as 

‘unpatriotic’. Some even accused certain individual democrats as ‘maaih-gwok-chaaht’ 

(literally: ‘sell-country thieves’) or ‘hon-gaan’ (defectors of the Han race).  These terms were 

used, for instance, in the past to refer to Chinese people who colluded with the Japanese 

invaders in China during the Second World War and in other wars in ancient Chinese history.  

These category names invoke strong nationalistic condemnation of a group of inside-people 

who are not only unpatriotic but also sell out the country’s interest to foreign invaders. 

In local parlance, ‘kau mou-ji’ (to cast hats) refers to the act of wrongfully accusing 

other people by assigning a political category label to them. Therefore, as long as calling 

someone a traitor or ‘sell-country thief’ is perceived as not based on valid grounds, it could be 



 12

regarded as a case of a person ‘casting hats’ on others. Again, as shown in Table 1, Apple 

Daily used this verbal phrase (‘cast hats on’) more frequently to accuse the pro-China public 

figures of unjustifiably calling other people names (such as traitor or ‘sell-country thief’).  

 To provide a more holistic textual context for analysis, let us contrast the following 

excerpts from the two papers and see how they constructed the ‘debate on patriotism’ 

differently.  The editorials were published amidst heated public debates in the Hong Kong 

society about whether some Hong Kong people are patriotic (to China) or not and when the 

organizers of the massive demonstration on 1 July 2003 in Hong Kong had been accused of 

being unpatriotic by a pro-China public figure: 

 Excerpt 1:  

… But this kind of accusation is totally devoid of reasons and grounds. It simply 

exposes Mr. Tsang’s intention to stir up conflicts and suppress dissent. Fortunately Mr. 

Tsang is not the king of the SAR. Otherwise, participants in the July 1 demonstration 

or June 4 commemoration would have their thoughts examined by Mr. Tsang, who 

will determine whether people are patriotic or not. (Apple Daily, February 14) 

 Tsang is a Hong Kong-based member of China’s National People’s Congress. The 

above passage not only directly criticized Tsang; it also extended the target of Tsang’s 

criticism to include the participants of the July 1 demonstration. This extension makes 

Tsang’s criticism more problematic and condemnable because ordinary citizens who 

peacefully exercise their rights to express their views are now all on the receiving end of 

criticism and classified as ‘unpatriotic’ by a politician who is described as wielding the 

‘kingly’ power to distinguish patriots from non-patriots. These politicians’ act of ‘casting 

hats’ (‘kau mou-zi’) on others (i.e., labeling one as patriotic or unpatriotic) is constructed as a 

threat to common people, invoking the idea of a regression of Hong Kong into an autocratic 

monarchy, with the people at the mercy of the arbitrary power of a king.   



 13

On the contrary, Ming Pao seemed to be more cautious in singling out anyone to 

blame. Instead, it characterized the debate as involving two sides that are equally 

blameworthy. The following passage is illustrative: 

Excerpt 2:  

If the discussion surrounding patriotism is calm and rational……then it is a good thing. 

But the recent debate on patriotism is not like that. It is just different political factions 

accusing each other and criticizing each other’s historical record. The leftists make a 

fuss out of the democrats’ support for the June 4 student movement……; the 

democrats, in return, questioned the leftists’ blind support for the Anti-Rightist 

Movement and Cultural Revolution. As a result, more and more remote things get 

talked about; even the civil war between the Communists and the KMT and Sun Yat 

Sen’s ending the rule of the Ching Dynasty were mentioned……This kind of abstract 

and subjective debate would only dampen instead of enhance Hong Kong people’s 

patriotism. (February 19, Ming Pao, italics added) 

 The above excerpt implicitly invokes a storyline with three different groups of people: 

(1) the ‘leftists’, (2) the ‘democrats’ and (3) ‘Hong Kong people’.  The leftists and the 

democrats are anaphorically referred to as ‘different political factions’, implying that they are 

not impartial but are interested, biased parties each with its own agenda. These two factions 

are engaged in debates which are ‘abstract and subjective’.  These debates will not ‘enhance’ 

but will ‘dampen’ the interest of the third (implicitly much larger) group: ‘Hong Kong people’.  

In this storyline, three collective subject positions are offered.  The first two subject positions 

are highly negative ones and the third, ‘Hong Kong people’, is offered as the subject position 

for the readers of the newspaper to take up.  At the same time, the authorial point of view 

occupies an almost transcendental, objective, uninterested, and rational subject position. The 

author, hence, is cast as someone who has the power and legitimacy to evaluate the actions of 



 14

the ‘political factions’.  It invokes a seemingly rational moral order. The authorial voice 

invites the readers to take up this ‘objective’ position. The readers are implicitly led to take a 

critical stance towards the ‘factions’ and to see them as biased, interested, and engaged in 

actions that are damaging to the interest of the larger society.  

 Interestingly, China is missing in the cast of actors in the storyline, and therefore 

cannot be on the receiving end of any criticism. This can be regarded as a way to mask the 

potential culprit by sometimes erasing it, so that it is out of the attention of the readers.  

The overall storyline offered by Mingpao as explicated above is very different from 

the one projected by Apple Daily.  In the latter, China is cast conspicuously as the chief ‘bad’ 

character, who illegitimately (‘violently’, ‘unreasonably’) intervenes in the affairs of Hong 

Kong people (with the implicit assumption that Hong Kong people have their own 

sovereignty which is now being threatened by an outside invader).  The leftists or pro-China 

politicians are cast as equally bad characters who are collaborators with China.  Hong Kong 

people are cast as victims and the democrats are cast as leaders and organizers of the victims 

to put up a resistance (or at least a protest, such as the massive July 1st demonstration in 

2003).  In other words, the moral order that Apple Daily’s storyline invokes is associated with 

the rights of a sovereign people (the ‘Hong Kong people’) to resist an outside power which is 

violently interfering with the internal affairs of these sovereign people. 

We can see that the two newspapers’ storylines offer very different subject positions to 

different parties as well as to the readers. This leads directly to difference in the degree of 

criticalness of the two papers’ editorials. While Apple Daily is full of explicit and strong 

accusations and criticisms of China and the pro-China politicians, the language style used in 

Ming Pao is that of the rational, unemotional, seemingly neutral genre.  There is a tendency 

for Ming Pao to avoid criticizing China, often by erasing China from the cast of actors in the 

storyline offered.  However, does this lack of critical language style automatically give us the 



 15

impression that Ming Pao was practicing self-censorship? Or, how could Ming Pao make a 

case of its own credibility and integrity in light of its apparent docility (albeit explicitly 

projected as a rational voice)? To address these questions, Ming Pao’s lack of a critical 

language style has to be understood in relation to the other discursive strategies and 

legitimizing rhetoric that it has employed in their editorials.    

  

The rhetoric of objectivity and rationality 

 As discussed earlier, some news organizations in Hong Kong have adopted measures 

to handle political pressure. One important strategy is what Lee et al. (2004) called 

‘intensified objectivity.’ By claiming to be objective, media organizations absolve themselves 

from the responsibility of providing critical views. Instead, they can restrict their job to 

transmitting and balancing the views expressed by social and political actors. This alleviates 

the political pressure the media have to face without hugely sacrificing the diversity of voices 

in the public arena.  The discourse of the editorials of Ming Pao examined here can be 

understood in light of this strategy of intensified objectivity. The need to avoid emotional and 

value-laden language at least partially explains the relative lack of certain words signifying 

criticisms towards the Chinese government or pro-China politicians. The principle of 

impartiality can also explain the failure for Ming Pao to single out the conservatives as the 

main culprits for ‘casting hats’ on others. More generally, as Excerpt 2 cited in the previous 

section illustrates, intensified objectivity often manifested itself through balanced criticism 

(i.e., it has to deliver criticism equally to both or all parties). When an editorial of Ming Pao 

criticized the leftist politicians, or in the relatively few cases when Chinese officials were 

criticized, the paper often also criticized the democrats or even the larger group of Hong Kong 

people. For instance, Ming Pao’s editorial on April 28 criticized the democrats for misjudging 

the power of public opinion, while it also criticized China for suppressing Hong Kong 



 16

people’s demand for democracy. In another case, the editorial on January 17 questioned Hong 

Kong people’s understanding of the principle of ‘one country’ before criticizing the Central 

government as ‘not sensitive enough towards the distinction between the ‘two systems’.   

However, it is not always possible to locate the mistakes on ‘the other side’ of the 

debate in order to balance a criticism towards the leftists or Chinese government. In these 

situations, another method available to Ming Pao’s editorial writers is to qualify criticisms 

with an equal acknowledgement of the concerns or goodwill of the criticized parties:  

Excerpt 3:  

The worries of Beijing officials are not difficult to understand, but criticizing the 

democrats as unpatriotic cannot help resolving the problem. It only makes the matter 

worse. (February 19, Ming Pao, emphasis added) 

Excerpt 4: 

We do not question the goodwill of the Central [Government], but [it] has not 

accurately understood public opinion [in Hong Kong]. (April 27, Ming Pao, emphasis 

added) 

 Besides this type of explicit acknowledgements, implicit acknowledgements can also 

be suggested with the use of metaphors: 

Excerpt 5: 

We believe that, although the National People’s Congress Standing Committee 

absolutely has the right to interpret the [Basic Law], interpretation of the Basic Law is 

the last resort; it is a heavy dose of medicine, the medicinal power is too strong and 

will lead to side effects; it should be used only when necessary. (Ming Pao, April 7) 

By using medicine as a metaphor, China is cast as the well-intentioned doctor curing 

the ills of Hong Kong society. The passage not only asserted the goodwill of the National 

People’s Congress, but also implicitly suggested that there is an illness that needs to be cured. 



 17

The passage did criticize the current action being taken as inappropriate. Yet at the same time, 

it legitimized China’s actions, though not liked by the ‘patient’ of Hong Kong people, as 

necessary and originating from the good intentions of someone like a doctor. In the end, 

China’s action was at least regarded as ‘medicine,’ not poison.  By casting China as a well-

intentioned doctor treating the collective patient of Hong Kong people, a moral order was 

invoked which justified or legitmized China’s actions towards Hong Kong. It also undermined 

the rights of Hong Kong people to say ‘no’ to these actions, as how can a patient object to the 

medicine of the doctor? 

Another important aspect of editorials, as well as news contents in general, is the use 

of information sources (Tuchman, 1978; Fishman, 1980; Le, 2004). In their study of 

investigative journalism, Ettema and Glasser (1998) show how journalists ‘objectify’ their 

value judgments and moral claims by ‘hard facts,’ such as written codes of ethics, laws, and 

statistics. A similar type of ‘hard facts’ available for Hong Kong newspapers is opinion poll 

findings. In fact, 17 of the 51 Ming Pao editorials involved the citation of poll findings of 

some kind, so that ‘objective’ grounds were seemingly provided for the opinions given in the 

editorials. In contrast, only two of Apple Daily’s 68 editorials have cited poll findings.  

It does not mean that Apple Daily gave public opinion a less important role in the 

debate on democratic reform. On the contrary, it is arguable that Apple Daily has recognized 

the public as active agents to a larger extent. In various editorials, Apple Daily actually 

suggested the citizen readers to participate in voting or protests to express their quests for 

democratic reform. Ming Pao’s editorial, on the other hand, tended to treat ‘public opinion’ 

merely as ‘facts’ that political leaders have to respond to, thus objectifying concrete agents 

and their actions (Hong Kong citizens voicing their views) as abstract, scientific findings of 

opinion polls. An illustrative example is the editorial on April 12. While commenting on how 

the police had handled a pro-democracy demonstration that occurred on April 11, the editorial 



 18

stated that: ‘In fact, the flow of people in a demonstration is similar to public opinion. It is 

better to divert it than to contain it. Otherwise, [the government] will only create a crisis for 

itself’ (italics added). Through the paradigmatic word choices of ‘flow,’ ‘divert,’ and 

‘contain,’ the passage treated the handling the flow of people in a demonstration and public 

opinion as the handling of flood. In the analogy, ‘public opinion’ becomes an administrative 

problematic rather than a democratic principle with moral force.  A totally different imagery – 

that of the rational scientist finding the most efficient way to handle and contain flows and 

floods – with a totally different moral order is thus projected and asserted. Hong Kong people 

are cast as ‘objects’ which are likened to natural disasters to manage, contain and control and 

not active citizens with their agency and rights which demand and deserve respect.   

[Table 2 about here] 

In fact, the different roles assigned to ‘the public’ and ‘public opinion’ by the two 

newspapers constituted key aspects of the overall storyline provided by the two papers. How 

the two papers characterized agents in the debate thus deserve some further elaboration here. 

As Table 2 shows, both newspapers mainly used the labels ‘Central Government,’ ‘Beijing 

Government,’ or simply ‘Beijing’ to characterize the Chinese government. What is peculiar to 

Apple Daily, however, is its occasional use of the phrase ‘dong-kyuhn-je’ (power-wielders) to 

refer to Chinese leaders. This phrase emphasizes the actual political power that Chinese 

leaders possess and conveys a weaker sense of legitimacy when compared with labels such as 

‘Central Government.’ But the most important and dramatic difference between the two 

papers is the extent to which the Democratic Party was named and the phrase ‘mahn-jyu-paai’ 

(the democrats’ faction) was used. The Democratic Party is the largest pro-democracy 

political party in Hong Kong, while ‘the democrats’ faction’ is used in public discourse as a 

label to encompass all local politicians supportive towards quicker democratization of the city. 

Apple Daily almost did not mention the two terms at all. This can be seen as a significant 



 19

absence, which implies that such a term is a derogatory category name used by outsiders 

(Sacks, 1966/1972).  

A closer examination of Apple Daily’s editorials shows that individual politicians who 

could be categorized as belonging to the ‘democrats’ factions’ (e.g., by Ming Pao) are often 

called ‘popularly elected legislators’ or simply ‘representatives of public opinions.’ These are 

insiders’ category names (such as the name ‘hotrodders’ employed by car-racing youths to 

call themselves, see Sacks, 1966/1992).  By using such positive category names, Apple Daily 

foregrounded the public support that was arguably backing the democrats. At the same time, 

these labels also suggest that the actual conflict involved in the debate of democratic reform 

was one between the Chinese government and the Hong Kong public, with the ‘democrats’ 

serving merely as the public’s representatives.  

In contrast, the term ‘the democrats’ faction’ appeared very frequently in Ming Pao’s 

editorials. More important, the link between ‘the democrats’ faction’ and ‘public opinion’ is 

much more tenuous and questionable in Ming Pao’s editorials, as in the following example:  

Excerpt 6: 

If Beijing is willing to make peace with the democrats……the democrats will face 

huge public pressure to become a more responsible political party, instead of going 

against the government all the time. (Ming Pao, February 19) 

This passage can be understood only with a number of assumptions which contribute 

to the “local coherence” (van Dijk, 1988) of the text. These assumptions include at least the 

following: 1) the democrats have been going against the government all the time, and 2) the 

public regards this as irresponsible. These assumptions, of course, were not created out of 

nothing, but were indeed negative views towards the democrats widely circulated in public 

discourse. In other words, Ming Pao drew upon such negative views and discourses about the 

Democratic Party in Hong Kong to dissociate it from the interests of the larger public. For 



 20

Ming Pao, the conflict in the debate on democratic reform was mainly between the democrats 

and the Chinese government. The public is a third party whose interests are not necessarily 

represented by either side.  

Certainly, positioning of the democrats adopted by Apple Daily and Ming Pao are not 

inconsequential. Setting the conflict as one between citizens and power holders and 

positioning the democrats as ‘representatives of public opinion’ makes it imperative for Apple 

Daily to stand by public opinion, argue strongly for democracy, support the democrats, and 

criticize the Chinese government. On the contrary, phrasing the opposition between the 

Chinese government and the democrats as the opposition put up by a particular faction of 

politicians who may or may not be serving the public interests makes it more legitimate for 

Ming Pao to adhere to the principle of impartiality.  

Last but not least, Ming Pao adopted the principle of proceduralism in their editorials’ 

treatment of democratic reform in Hong Kong. Proceduralism is the idea that an outcome can 

be regarded as just and legitimate as long as it results from people following a set of fair and 

impartial procedures (see Rawls, 1973: 83-90). Hence, one way for Ming Pao to highlight its 

‘transcendental’ status as an impartial observer and arbitrator of the debate on democratic 

reform is to emphasize not specific viewpoints but a specific procedure, namely, rational 

public discussion: 

Excerpt 7: 

In fact, up till now, debates between different standpoints in the society can help the 

public understand the issue of political reform from different angles. In this sense, all 

voices are constructive. (February 1, Ming Pao) 

[Table 3 about here] 

As Table 3 shows, the lexicons central to the idea of rational discussion – rationality 

(leih-sing), dialogue (deui-waah), communication (kautoung), and consensus (gouhn-sik) – 



 21

all appeared more frequently in Ming Pao’s editorials. Certainly, merely repeating the 

terminologies of rational deliberation would not automatically make the idea appealing. What 

needs to be done is to construct the possibility of ‘rational debate’. This, first of all, involved 

constructing the different parties and entities in the debate as agents capable of rational 

discussion. In the above analysis, we have already seen how Ming Pao’s editorials portrayed 

the Chinese government as a reasonable and well-intentioned agent through the uses of 

implicit and explicit acknowledgements. In addition, Ming Pao also invoked an image of a 

rational Hong Kong public to support the possibility of rational debate: 

Excerpt 8: 

We can imagine: If the Central Government adopted a milder and more pragmatic 

attitude, and the political representatives of various sectors of the Hong Kong society 

can sit down to sincerely and rationally discuss the political arrangement in year 2007 

and beyond, what would be the reaction of Hong Kong people? Very naturally, Hong 

Kong people would think that the Central Government is open-minded and everything 

can be resolved through negotiation. (Ming Pao, March 5) 

 By using the positive adjective of ‘open-minded’ (hoi-mihng), a whole set of positive 

cultural presuppositions are indexed and invoked.  In traditional Chinese texts about good 

politics in Chinese history, the word ‘hoi-mihng’ (can also be translated as ‘enlightened’) is 

used to describe central governments or kings who are willing to carry out reforms and to 

listen to the wishes of the people.  The sentence ‘everything can be resolved by negotiation’ 

also indexes a time-honoured social practice in Chinese culture to resolve conflicts of views 

or interest through peaceful, polite ways of negotiating rather than open conflicts or fights.  

By using these words the editorial writer appeals to the shared traditional cultural practices of 

Chinese people and implicitly condemns any effort on any party to break harmony by 

initiating fights of words. 



 22

Second, the possibility of rational discussion also comes from the existence of 

common values and pre-existing agreements, which serves as the common ground and 

starting point for discussion:  

Excerpt 9: 

Nevertheless, the Central Government and the SAR have an important common 

interest, that is, to maintain political stability in Hong Kong, and to practically resolve 

the problems faced in political reform. (February 8, Ming Pao) 

Excerpt 10: 

 [Xinhua News Agency’s statement] stressed that ‘one country’ is the premise of ‘two 

systems’; the selection methods for Chief Executive and the legislature have to be 

consistent with the Basic Law; they also need to be in accordance with the actual 

situation [of Hong Kong] and the principle of gradual progress. All these have long 

been accepted by Hong Kong people. (February 12, Ming Pao) 

Furthermore, the potential fruitfulness of rational discussion is suggested by the 

identification of a possible ‘ending point’ of the debate. In Ming Pao’s editorials, this is done 

by the construction of a ‘centrist position’ in the overall storyline. For more concrete 

examples, in early June, ex-Chief Secretary of the Hong Kong government Anson Chan 

published an essay criticizing the Chinese Government, while 300 academics and 

professionals signed and published an announcement on a local newspaper expressing their 

worries about the future of Hong Kong. Ming Pao’s editorial on June 10 described the two 

instances as the ‘rise of centrist power.’ In other editorials, Ming Pao also identified a group 

of ‘centrist voters’ among common citizens: 

Excerpt 11: 

Not a small number of centrist voters are now facing a dilemma. On the one hand they 

disagree with the way the Chinese government handled political reform in Hong Kong, 



 23

thus they want to vote for the democrats so as to continue to fight for reasonable 

progress in democratization. On the other hand, they worry about the possibility that 

the government would be paralyzed and the [government] budget deficit would 

worsen if the democrats control the legislature. (May 7, Ming Pao) 

In this passage, the centrist position is privileged. Centrist voters are not described as 

people who lack political commitments or who fail to make up their minds. Instead, the 

problems are regarded as residing in the Chinese government and the democrats. Both are not 

free from blame. The construction of this centrist position, implicitly treated as the 

mainstream public opinion, once again dissociates the democrats from their popular support 

and construct them as a political faction of radicals whose overly radical, irrational actions 

will harm the interest of the larger society. However, at the same time, the existence of this 

centrist position also implies that there is a middle ground that both the Chinese government 

and the democrats can both move towards.  

In sum, through various means, Ming Pao has emphasized the possibility and 

desirability of rational discussions and implicitly appealed to the traditional Chinese cultural 

practice of resolving conflicts through polite negotiations. It thus freed itself from supporting 

either the democrats or the Chinese government. Nevertheless, emphasizing rational debate 

and polite ways of negotiating common ground and achieving consensus or compromise did 

not render criticisms completely unnecessary. Adhering to a procedure entails support for the 

values underlying the procedure. When particular actors and parties in the debate fail to 

follow the procedures, there would be the need to criticize them:  

Excerpt 12: 

Hong Kong people believe that differences can be narrowed down through rational 

discussions, and consensus can be reached in a step-by-step manner. The problem is 

that, when handling the issues of political reform in 2007 and 2008, the Central 



 24

[Government] did not engage in a dialogue with Hong Kong people. It also did not 

provide the space for Hong Kong people to reach a consensus or compromise among 

themselves. It results in a divided and unstable society. (May 27, Ming Pao) 

 Ming Pao thus did occasionally criticize the Chinese government. However, by adding 

qualifications and by shifting the focus from the ‘substance’ (i.e., democracy) to the 

procedure (i.e., dialogue), political criticisms became less sensitive, yet also less powerful.   

 

The bias of objectivity 

 By employing the rhetoric of objectivity and rational discussion, Ming Pao posited 

itself as an impartial arbitrator of an ongoing debate. But as numerous journalism scholars 

have recognized, reportorial and discursive practices of objective journalism can lead to their 

own biases (e.g., Tuchman, 1978; Fishman, 1980; Hackett and Zhao, 1998; Condit and Selzer, 

1985; Erjavec, 2003). Ming Pao’s rhetoric of objectivity is not an exception.  

 As pointed out earlier, in promoting rational debate, Ming Pao has emphasized that 

there are interests, values, and viewpoints already shared by China and Hong Kong. However, 

given the conservatism of the Chinese government, searching for common values between 

Hong Kong and China in effect means searching for the conservative values held by the Hong 

Kong public. This led to the prominence of the ideas of ‘wan-dihng’ (stability) and ‘faahn-

wihng’  (prosperity) in Ming Pao’s editorials, as shown in Table 4. 

[Table 4 about here] 

There is no question that most Hong Kong people would want prosperity and stability. 

However, when these two single values are emphasized, the pursuit of democracy becomes 

instrumental. Democracy is needed because it promotes political stability, which in turn 

contributes to the pursuit of prosperity. This instrumentalist argument is not necessarily wrong, 

and at least it is an argument supportive towards democratization.  The problem is whether it 



 25

would displace other, non-instrumentalist arguments. An important non-instrumentalist 

argument is the notion of ‘kyuhn-leih’ (rights). Democracy can be regarded as important 

because it is Hong Kong people’s natural or legal rights to have it. But as Table 4 shows, 

Ming Pao invoked the notion of people’s rights to democracy only twice in the corpus. Apple 

Daily, in comparison, has adopted the rights perspective to a much larger extent.  

Hence, Ming Pao’s editorials were actually biased towards certain social values over 

others. The same applies to a number of key political principles regarding the relationship 

between China and Hong Kong. Since the early 1980s, the Chinese government has 

emphasized that Hong Kong will be governed under the principles of ‘yat gwok, leuhng jai’  

(one country, two systems), ‘gong yahn jih gong’ (Hong Kong people ruling Hong Kong) and 

‘gou-douh jih-jih’  (high degree of autonomy). In the past two decades, these principles were 

premises in political discourse regarding Hong Kong’s relationship with China. In the debate 

on democratic reform, however, the Chinese government insisted that the issue is not merely a 

local matter. In other words, from China’s perspective, ‘high degree of autonomy’ is 

irrelevant in this case.  

This background allows us to understand the figures shown in Table 4. Placing more 

emphasis on common values and principles, Ming Pao mentioned ‘one country, two systems’ 

and ‘Hong Kong people ruling Hong Kong’ repeatedly. However, it used the phrase ‘high 

degree of autonomy’ less frequently than Apple Daily did. More important, the two papers 

invoked the principles for different purposes. While Ming Pao mentioned the principles 

mainly as commonly accepted principles and as bases of public discussions, Apple Daily, in 

contrast, was appropriating the principles to criticize China (as further discussed later).  

Besides biases towards certain values and principles, Ming Pao’s editorials also 

exhibited a bias towards established ‘facts.’ For Ming Pao, rational discussion must be 

grounded in facts and a proper understanding of the reality constraints. The purpose of public 



 26

debate is to discover the best course of future action. In the terminology of stasis theory in the 

study of rhetoric, Ming Pao has adopted mostly the genre of deliberative rhetoric. This is 

contrary to Apple Daily’s largely epideictic rhetoric, which focuses on meting out praises, 

blames or censures for contemporary actions and issues (Fahnestock, 1986).  

 The problem for the debate on democracy in Hong Kong is that not all parties have 

equal power in defining ‘reality’ and establishing ‘facts.’ As Ming Pao’s deliberative rhetoric 

restricted the paper from challenging existing facts, its editorials thus exhibited a tendency to 

accept the ‘reality’ established one-sidedly by the Chinese government.  

The best example is Ming Pao’s treatment of the interpretation of the Basic Law by 

the National People’s Congress. On March 27 and 31, Ming Pao argued against the course of 

action yet to be taken by the NPC, suggesting that it would damage the credibility of the Hong 

Kong government and the confidence of Hong Kong people. But after the NPC interpreted the 

Basic Law on April 6, Ming Pao stated on April 8: 

Excerpt 13: 

Although we did not wish to see this sudden interpretation of the Basic Law, the NPC 

did hold the legal right to do so……Now, the pragmatic thing to do is to accept the 

political arrangement after the interpretation. This is the political reality. At the same 

time, [we] should focus on resolving concrete issues in Hong Kong’s political reform. 

Similarly, the Central Government also needs to face the reality, facilitating political 

reform in Hong Kong, and responding to Hong Kong people’s demand for democracy. 

(italics added) 

 In this extract, Ming Pao asserts and accepts China’s legal right to interpret the Basic 

Law and asks the reader to be ‘pragmatic’—to accept this political arrangement.  The 

sentence ‘This is the political reality’ implicitly invites the reader to accept this arrangement 

(i.e., interpretation of the Basic Law by China) without any complaints so as to be ‘pragmatic’ 



 27

and to focus ‘concrete’ issues in Hong Kong’s political reform.  However, what kind of 

concrete reforms can be achieved if it is defined one-sidedly by the Chinese government?  

Rhetorically the editorial writer writes, ‘Similarly, the Central Government also needs to face 

the reality, facilitating political reform in Hong Kong, and responding to Hong Kong people’s 

demand for democracy.’  The appeal to the Chinese government to respond to Hong Kong 

people’s demand of democracy comes after appealing to Hong Kong people to be pragmatic 

and to accept the political reality (that China has the final say in interpreting the law).  This 

order is significant: the first appeal almost voids the force of the second appeal.  The second 

appeal is done to complete the rhetorical balancing act of issuing requests to both parties in a 

dispute.  Although it phrased Hong Kong people’s demand for democracy as a ‘reality’ that 

China needed to respond to, inequality in actual political power means that the Chinese 

government can easily disregard such a ‘reality.’  As a consequence, an emphasis on facing 

the reality in this condition of inequalities in actual political power has contributed to a bias 

towards the actors who have the power to define what the reality is. In the end, Ming Pao’s 

rhetoric of objectivity has tilted the editorials strongly towards the conservative side and have 

also contributed to the ‘pragmatic’ discourse circulating in the society that asks Hong Kong 

people to accept China’s definition of what counts as political reform and what counts as 

democracy (to accept China’s interpretation of the Basic Law as final).  It legitimates this act 

of asking people to give up their rights by calling such acts ‘pragmatic’ (while others such as 

democrats might describe such acts as subservient).     

  

Discursive strategies for modifying political criticisms 

 The above two sections have mainly focused on Ming Pao’s discursive strategies for 

justifying and sustaining the overall storyline that it proffered in order to reduce the political 

sensitivity of its editorials. Apple Daily, as shown earlier, has adopted an overall storyline 



 28

which is much more critical towards China. However, it does not mean that Apple Daily has 

had no concern at all with the political pressure they face. The paper has also adopted 

discursive strategies that render their political criticisms somewhat less sensitive than they 

would have been. In this sense, although Apple Daily’s overall storyline and approach was 

critical, their critical stance was also modified by specific methods. 

As mentioned, one method Apple Daily used to construct criticisms is to appropriate 

the discourses of the Chinese government. China’s past promises were emphasized not as 

common values of Hong Kong and China, but as standards for judging the Chinese 

government’s current actions:  

Excerpt 14: 

The so-called interpreting the Law is in fact changing the law. [The Law] can be 

revised today; [it] can be revised tomorrow. Attractive slogans such as ‘High degree 

of autonomy,’ ‘Hong Kong people ruling Hong Kong,’ and ‘no change in fifty years’ 

can all be regarded as history. (April 7, Apple Daily) 

Excerpt 15: 

According to the spirit of the Sino-British Joint Declaration and the Basic Law, 

political development of the Special Administrative Region is obviously Hong Kong 

people’s internal affairs. Otherwise, what could it mean by ‘Hong Kong people ruling 

Hong Kong’ and ‘high degree of autonomy’? (January 28, Apple Daily) 

 Apple Daily did not impose a set of ‘foreign’ criteria in evaluating China. It worked 

within the dominant universe of discourse provided by the Chinese government and 

articulated how the Chinese government has failed to keep its own promises. Doing so may 

involve changing the meanings of certain key terminologies in the dominant discourse. For 

example, for the Chinese government, ‘Hong Kong people ruling Hong Kong’ is not a 

democratic principle, as ‘Hong Kong people’ only means ‘people from Hong Kong.’ But for 



 29

the democrats in the city and for Apple Daily, ‘Hong Kong people’ means ‘the people of 

Hong Kong,’ thus giving the principle a democratic meaning.   

The same strategy of working within the dominant discourse can also be discerned in 

Apple Daily’s emphasis on the ‘rights’ of Hong Kong people in developing democracy. 

Rather than grounding its argument on any theory of the ‘natural rights,’ the right for 

democracy is largely a legal right established in the Basic Law:  

Excerpt 16: 

Many Hong Kong citizens take to the street repeatedly not because they want to 

struggle against whom or make life difficult for the Central Government. They are 

only exercising the democratic rights that the Basic Law gives them; [they want] to 

establish a fully democratic system in Hong Kong. (January 2, Apple Daily) 

More broadly, Apple Daily has used the strategy of articulating internal contradictions 

repeatedly in their editorials. For example, after a pro-China politician accused a Hong Kong 

political group of trying to overthrow the Communist regime in China, the editorial on 

February 9 criticized the politician for adopting an obsolete ‘enemy vs. us’ mindset, which, 

according to the same editorial, has already been abandoned by the Chinese government itself. 

Moreover, internal contradictions can also be articulated between the rhetoric and actions of 

different representatives of the Chinese government: 

Excerpt 17: 

 ‘Seeking commonness within one country, retaining differences between two 

systems; all people have to be united, no matter which parties or classes they belong 

to.’ The speech of Chinese Communist Party’s United Front Department Director Ms. 

Liu Yandong is undoubtedly pleasing. Unfortunately, few Beijing officials speak in 

this way. Even fewer officials have adopted concrete measures to implement [what 



 30

Liu said]. On the contrary, arbitrary attacks of people and groups holding alternative 

political views are commonplace. (May 27, Apple Daily)  

 What is implied in the passage is a diversity of voices and actors representing the 

Chinese government. In fact, a discursive strategy used by Apple Daily mainly between 

January and March, 2004, is decentralization of the Central government. In the period, Apple 

Daily criticized various mid- to low-level Chinese officials, leftists and conservatives in Hong 

Kong. But these individuals were treated as ‘mediators’ in the communication between Hong 

Kong and China, rather than as representatives of a unified Chinese government:  

Excerpt 18: 

 [Damaging Hong Kong are] people who arbitrarily labeled others as ‘defectors,’ and 

those officials who only followed what others said. They are not only narrowing 

down the space for public criticism in Hong Kong and producing conflicts within the 

society; they are also not willing to reflect Hong Kong people’s demand for 

democracy truthfully to the Central Government. As a result, the gap between the 

Central Government and Hong Kong people has become wider and wider. (March 6, 

Apple Daily) 

 In the storyline projected in the above excerpt, Chinese officials were cast as 

messengers who should transmit Hong Kong people’s demand to the Central Government, 

and they were criticized for doing a poor job. The Chinese government was posited as an 

abstract entity which stayed beyond the fray and was therefore free from any blame. The 

Chinese government was given the ‘benefit of the doubt.’ The incompetence of the mediators 

was treated as the real problem. The overall storyline proffered by the Apple Daily was 

therefore modified through the construction of ‘mediators.’ The cast of actors representing the 

Chinese government was pluralized to include different voices, some better than others and 

some more progressive than others. Hence the authorial voice positions him/herself as not 



 31

indiscriminately against ‘the Chinese government’ but just some incompetent or conservative 

actors who are not truly representative of the Chinese government.  In effect, decentralization 

of the Chinese government is a means to avoid directly confronting the power center.   

This is in line with how Apple Daily criticized the Hong Kong government throughout 

the debate on democratic reform. Although the role of the Hong Kong government was 

diminished by the Chinese government’s active intervention, Apple Daily continued to 

criticize the former as failing to inform the Chinese government about the situation of and 

public opinion in Hong Kong: 

Excerpt 19: 

If [Chief Executive] C. H. Tung wants to have a good reputation in history, he should 

regard himself as sitting in the same boat with Hong Kong people. [He should] argue 

forcefully in front of national leaders Hu Jintao, Wen Jiabao, and Cheng Qinghong, so 

that the Central Government would understand that letting Hong Kong have 

democracy would not give rise to any negative effects. On the contrary, slowing down 

democratic development would involve a very high cost……This is not what the 

Central Government would want to see. (Apple Daily, January 10)  

In the above excerpt, the editorial writer appeals to Chief Executive C. H. Tung to 

consider himself  as ‘sitting in the same boat with Hong Kong people’ if he wants to ‘have a 

good reputation in history’.  Here another well-established cultural practice is invoked: in 

traditional Chinese societies, the powerless people can only appeal to the powerful’s concern 

for their reputation in history when they need to ask those in power to do something good. In 

this editorial, the writer did not draw upon other modern cogent grounds (e.g., human rights, 

democratic rights of citizens) for lodging a request to the most powerful person in Hong Kong 

(the Chief Executive).  The request is linked to the traditional Chinese moral order regarding 

political relations (i.e., sets of rights and obligations) between the ruler and the ruled.  The 



 32

ideology of traditional political relations is thus sometimes reproduced rather than challenged, 

even in Apple Daily’s editorial discourses. 

However, decentralization can be employed only when the representatives’ speeches 

and actions are non-binding. When an official merely says something, the statement can be 

treated as the official’s personal view. In fact, for the government, having mid-level officials 

as ‘mediators’ could smooth out the policy-making process, as the government can test public 

reactions before committing to a course of action. But when binding decisions have to be 

made, the government could no longer stay beyond the fray. Therefore, in mid-March, when 

the issue of interpretation of the Basic Law by the NPC emerged, the strategy of 

decentralization began to fade away in Apple Daily’s editorial. When a top-level organ in the 

Chinese government took action, the ‘Central Government’ could no longer be treated as an 

abstract entity. Apple Daily thus began to criticize the ‘Central Government’ directly. 

Nevertheless, later on, as issues involving the making of binding decisions were no 

longer at the top of the agenda, Apple Daily resorted to decentralization again. For example, 

the editorials on June 21 and July 3 both criticized the Central Liaison Office, an organ of the 

Chinese government located in Hong Kong, for failing to act as the bridge between Hong 

Kong and China.  

 

Discussion 

In sum, the issue of democratic reform in Hong Kong has posed a serious dilemma for 

the Hong Kong media. To remain in line with local interests and public opinion, the Hong 

Kong media would have to voice their support for democratization. Given the way China 

denied further democracy to the Hong Kong public, media organizations that remain true to 

their watchdog role would also need to voice their criticisms towards China. Failure to do so 

is likely to damage their credibility in the public’s eyes.   



 33

However, the Hong Kong media have also been under the pressure not to provoke the 

Chinese government (Lam, 2003; Cheung, 2003). In fact, there are lines that both Apple Daily 

and Ming Pao did not cross in their editorials. For example, both newspapers did not criticize 

the Chinese national leaders personally. The names of China’s President Hu Jintao and 

Premier Wen Jiabao were largely absent in the editorials.  

But more interesting is how the things that can be said were said. As shown in the 

analysis, Ming Pao and Apple Daily have constructed different overall storylines and 

employed different discursive strategies in their editorials. Ming Pao attempted to maintain 

their credibility through emphasizing the norm of objectivity and the ideal of rational debate. 

It posited itself as the impartial arbitrator on the issue of political reform. The storyline it 

constructed cast government officials and politicians as belonging to different faction, with 

the Hong Kong public located at the center. Readers are thus implicitly invited to identify 

with a centrist position. These strategies reduced the need for the paper to directly criticize 

China, and they also reduced the sensitivity of the criticisms provided. Apple Daily, on the 

other hand, posited itself as the defender of public opinion and local interests. It constructed 

the storyline of a sovereign people having its rights and freedom encroached upon by a 

powerful entity. Hence the paper was much more direct in criticizing Chinese officials and 

conservative politicians, though it also modified the overall storyline and smoothed out the 

radicalism of its critiques by employing the discursive strategies of staying within the 

dominant discursive formation, articulating internal contradictions, and decentralizing the 

Chinese government. 

 The strategies employed by the two papers are different in two important ways. First, 

the strategies Apple Daily used might have reduced the paper’s radicalism a bit, but overall 

speaking, the editorials remained highly critical towards the power holders. In fact, Apple 

Daily has been identified by some Chinese officials as a ‘problem newspaper’ in Hong Kong. 



 34

Reporters of the paper are often denied access to China, and the organization itself is denied 

the opportunity to enter China’s lucrative media market (Lam, 2003). On the contrary, Ming 

Pao’s rhetoric of objectivity and rational discussion has led to a bias towards conservative 

values and the group(s) with the power to define ‘reality.’ This confirms the general argument 

in journalism studies that the norm of objectivity often inadvertently leads to biases towards 

the status quo (Tuchman, 1978; Fishman, 1980; Hackett and Zhao, 1998; Ettema and Glasser, 

1998). It also shows that an emphasis on rational discussion would not be meaningful when 

the social and political conditions required for rational debate – such as the absence of huge 

inequalities in political power – simply do not exist.11  

Second, Apple Daily did not refrain from directly and fiercely criticizing the Chinese 

government when the original strategy of decentralizing the Chinese government was no 

longer applicable. On the contrary, Ming Pao did not abandon their deliberative rhetoric even 

after it became clear that the Chinese government would not deliberate with the Hong Kong 

public.  

The strategies of Ming Pao, therefore, are much more questionable in the present case. 

It seems that they were only used to mask the paper’s docility as ‘professionalism.’ In this 

sense, Ming Pao can be criticized as having practiced a form of self-censorship in their 

editorials on the debate on democratic reform in Hong Kong. 

This is not to say that Ming Pao’s editorial writers have consciously self-censored 

what they wrote. It is possible that Ming Pao’s editorial team sincerely believes in objective 

journalism. After all, objectivity is a dominant journalistic norm in many countries as well as 

in Hong Kong (Chan et al., 1996). Moreover, as discussed earlier, the politics of self-

censorship in Hong Kong is complicated. The commercial nature of the media means that 

news organizations have to take care of both political and market pressure. A range of 

‘strategic rituals,’ hence, was devised by media organizations to help minimize both political 



 35

risks and loss of credibility (Lee, 2000). Presumably, if such strategies are used skillfully, 

they would allow the media to handle political pressures without hugely compromising their 

own integrity. Intensified objectivity has been one such strategy (Lee et al., 2004).  

However, in the present case, the strategy of objectivity has constrained Ming Pao’s 

ability to play its watchdog role properly. After all, this study focuses on editorials, the site for 

media organizations to actively participate in public debate (Le, 2003). Editorials are where 

objectivity does not need to be strictly applied. In fact, as journalism scholars have recognized, 

the spatial separation between news articles and opinion-editorial pieces is a means for a 

newspaper to signify its commitment to objective news reporting on the one hand, while 

retaining a space for the paper to express its own viewpoint on the other (Tuchman, 1978; 

Hackett and Zhao, 1998). Emphasizing the norm of objectivity in editorials only highlights a 

news organization’s reluctance to state its own views.  

 Generally speaking, this study shows the importance of language in the politics of 

press freedom. The lack of press freedom and the existence of censorship or self-censorship 

have usually been discussed in terms of the existence of taboo areas and topics that the media 

cannot cover. However, there may not always be a clear boundary separating the allowed and 

the not allowed. In the gray, in-between area, the key to the politics of press freedom would 

be how to make certain things reportable through discursive means. At the same time, the 

politics of self-censorship may also involve media organizations discursively justifying their 

reluctance to say certain things. It might involve explicit, public justifications (Graber, 2004), 

but it could also involve implicit justifications through the use of discursive strategies in news 

coverage and editorials, such that self-censorship puts on a mask and is presented as 

something else. The present study has pointed to the usefulness of positioning theory and the 

analysis of storylines and subject positions (Davies and Harre, 1990; Harre and Langenhove, 

1999) to studying the topic. It has also identified a number of strategies relevant to the politics 



 36

of press freedom and self-censorship in Hong Kong. Future studies can focus on other cases, 

in Hong Kong and in other countries, and identify more strategies used for the purpose. 

Theory-based typologies of the discursive strategies can also be developed. 

 In addition, a more comprehensive analysis of the discursive politics of self-

censorship can also include considerations of how the public reads the media texts. In the 

present study, it is argued that the strategies used by the newspapers are for the purpose of 

maintaining credibility and handling political pressure. But admittedly, the present study 

cannot tell if such strategies indeed help the newspapers to maintain credibility in the eyes of 

the public. This latter question has to be considered in terms of how readers understand and 

decipher the texts. In fact, studies of political communication in authoritarian societies have 

sometimes emphasized the audience’s ability to read between the lines (Mickiewicz, 2000). 

The ‘active audience’ should be taken into account in the study of media self-censorship. 

Finally, it should be noted that such a discursive politics of press freedom and self-

censorship is likely to be particularly important in a transitional society such as Hong Kong. 

More precisely, Hong Kong is a city where an authoritarian political system, a public and 

journalistic commitment to press freedom, and a commercial media system co-exist. The 

absence of formal censorship means that few things are, strictly speaking, unspeakable. Yet 

the political situation also constrains the range of ideas that can be expressed completely 

freely. In other words, the gray area between the allowed and the not allowed is particularly 

large. The existence of this large gray area provides the condition for language to play a 

significant role in the politics of self-censorship. 



 37

Tables 

Table 1 The lexicons of criticism 

 Apple Daily 

(N = 68) 

Ming Pao 

(N = 51) 

     Interfere/Intervene (gaai-yahp/gon-yuh) 5 1 

     Violent/Unreasonable (chou-bouh/mouh-leih) 21 0 

     Disregard (moh-sih) 5 0 

     Hat (mou-ji) 9 3 

     Sell the country/Han defector (maaih-gwok/hon-gaan) 20 0 

Note: The figures are frequencies of occurrences. They include only those instances in which 

the words/phrases were used in association with the actions or policies of the Chinese 

government throughout the debate on democratic reform in Hong Kong. 

 

Table 2 Mentioning and characterization of agents in the debate 

 Apple Daily 

(N = 68) 

Ming Pao 

(N = 51) 

     Central government  232 151 

     Beijing 136 92 

     Power holder (dong-kyuhn-je) 18 1 

     The Democratic Party 7 39 

     The Democratic Faction (mahn-jyu-paai) 1 220 

 



 38

Table 3 The lexicons of rational deliberation 

 Apple Daily 

(N = 68) 

Ming Pao 

(N = 51) 

     Rationality (leih-sing) 15 52 

     Rational discussion  0 12 

     Communication (kau-toung) 29 68 

     Dialogue (deui-waah) 2 54 

     Consensus (gouhn-sik) 15 25 

 

 

 

Table 4 Social values and political principles 

 Apple Daily Ming Pao 

  (N = 68) (N = 51) 

     Stability (wan-dihng) 20 47 

     Prosperity (faahn-wihng) 6 23 

     Rights (kyuhn-leih)* 21 2 

     One country, two systems (yat gwok leuhng jai) 51 36 

     High degree of autonomy(gou-douh jih-jih) 33 10 

     HK people ruling HK (gong yahn jih gong) 15 28 

*For the term ‘rights,’ the figures also include instances in which the term is used for various 

democratic rights, such as rights to liberty and rights to free speech, of Hong Kong people.



 39

References 

Amin, H. (2002) ‘Freedom as a Value in Arab Media: Perceptions and Attitudes among 

Journalists’, Political Communication 19(2): 125-135.  

Bagdikian, B. (2004) The New Media Monopoly. Boston: Beacon.  

Bohman, J., and Rehg, W. (Eds.). (1997) Deliberative Democracy: Essays on Reason and 

Politics. Cambridge, Mass.: MIT Press.  

Chan, J. M., and Lee, C. C. (1991) Mass Media and Political Transition. New York: The 

Guilford Press.  

Chan, J. M., and Lee, F. L. F. (2005). The formation of public protest? A study of three large-

scale demonstrations. Occasional Paper, the Institute for Asia-Pacific Studies, Chinese 

University of Hong Kong.  

Chan, J. M., Lee, P. S. N., and Lee, C. C. (1996) Hong Kong Journalists in Transition. Hong 

Kong: Hong Kong Institute of Asia Pacific Studies, Chinese University of Hong Kong. 

Chan, J. M., and So, C. Y. K. (2004) ‘The Surrogate Democracy Function of the Media: Hong 

Kong Citizens’ and Journalists’ Evaluations of Media Performance’, in S.K. Lau et al 

(Eds.), Indicators of Social Development (pp. 1249-276). Hong Kong: Hong Kong 

Institute of Asia-Pacific Studies. 

Cheung, A. S. Y. (2003) ‘Hong Kong Press Coverage of China-Taiwan Cross-straits Tension’, 

in R. Ash, P. Ferdinand, B. Hook, R. Porter, and F. Ash (Eds.), Hong Kong in 

Transition (pp. 210-225). London: Routledge. 

Condit, C. M., and Selzer J. A. (1985) ‘The Rhetoric of Objectivity in the Newspaper 

Coverage of a Murder Trial’, Critical Studies in Mass Communication 2(3): 197-216. 

Davies, B. and Harre, R. (1990) Positioning: The Discursive Production of Selves. Retrieved 

on 3 August 2005, from: www.massey.ac.nz/~alock/position/position.htm. 



 40

Ettema, J., and Glasser, T. L. (1998) Custodians of Conscience. New York: Columbia 

University Press. 

Erjavec, K. (2003) ‘Media Construction of Identity Through Moral Panics: Discourses of 

Immigration in Slovenia’, Journal of Ethnic and Migration Studies 29(1): 83-101. 

Fahnestock, J. (1986) ‘Accommodating Science: The Rhetorical Life of Scientific Facts’, 

Written Communication 3(3): 275-296. 

Fishkin, J. S., and Laslett, P. (Eds.). (2003) Debating Deliberative Democracy. Oxford: 

Blackwell.  

Fishman, M. (1980) Manufacturing the News. Austin: University of Texas Press. 

Geertz, C. (2000). The Interpretation of Culture. New York: Basic Books. 

Graber, D. A. (2004) ‘Styles of Image Management During Crises: Justifying Press 

Censorship’, Discourse & Society 14(5): 539-557. 

Hackett, R. A., and Zhao, Y. (1994) ‘Challenging a Master Narrative: Peace Protest and 

Opinion Editorial Discourse in the United States Press During the Gulf War’, 

Discourse & Society 5(4): 509-541. 

Hackett, R. A., and Zhao, Y. (1998). Sustaining Democracy? Journalism and the Politics of 

Objectivity. Toronto: Garamond Press. 

Harre, R. and Langenhove, L. V. (eds.) (1999) Positioning Theory. Oxford: Blackwell 

Publisher. 

Holbig, H. (2003) ‘Hong Kong Press Freedom in Transition’, in R. Ash, P. Ferdinand, B. 

Hook, R. Porter and F. Ash (Eds.), Hong Kong in Transition (pp. 196-209). London: 

Routledge. 

Lau, T. Y., and To, Y. M. (2002) ‘Walking a Tight Rope: Hong Kong’s Media Facing 

Political and Economic Challenges since Sovereignty Transfer’, in M. K. Chan and A. 

So (Eds.), Crisis and Transformation in China’s Hong Kong. New York: M. E. Sharpe. 



 41

Le, E. (2003) ‘Active Participation within Written Argumentation: Metadiscourse and 

Editorialist’s authority’, Journal of Pragmatics 36(4): 687-714. 

Le, E. (2004) ‘Information Sources as a Persuasive Strategy in Editorials: Le Monde and the 

New York Times’, Written Communication 20(4): 478-510. 

Lee, C. C. (1998) ‘Press Self-censorship and Political Transition in Hong Kong’, Harvard 

International Journal of Press/Politics 3(2): 55-73. 

Lee, C. C. (2000) ‘The Paradox of Political Economy: Media Structure, Press Freedom, and 

Regime Change in Hong Kong’, in C. C. Lee (Ed.), Power, Money, and Media. Illinois: 

Northwestern University Press. 

Lee, F. L. F., Chan, J. M., and, So, C. Y. K. (2004) ‘Politics of Objective Journalism in 

China’s Hong Kong’, paper presented at the International Communication Association 

Annual Convention, New Orleans, USA, May 2004. 

Lee, F. L. F., Chan, J. M., and, So, C. Y. K. (2005) ‘Evaluation of Media and Understanding 

of Politics: The Role of Education among Hong Kong Citizens’, Asian Journal of 

Communication 15(1): 37-56. 

Lee, P. S. N., and Chu, L. (1998). ‘Inherent Dependence on Power: the Hong Kong Press in 

Political Transition’, Media, Culture & Society 20: 59-77. 

Li, Y. H. (2004) ‘Representing the Underprivileged? A Case Study of the News Media under 

Marketization and the Peasant Immigrant Labor Issue in China’, paper presented at the 

2004 Annual Conference of the International Communication Association. 

McChesney, R. (2004) The Problem of the Media. New York: Monthly Review Press. 

Mickiewicz, E. (2000) ‘Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in 

Russia’, in R. Gunther and A. Mughan (Eds.), Democracy and the Media (pp. 85-121). 

New York: Cambridge University Press. 

Rawls, J. (1973) A Theory of Justice. New York: Oxford University Press. 



 42

Ryle, G. (1965). The Concept of Mind. New York: Barnes and Noble. 

Sacks, H. (1966/1992). Lecture 18—‘Hotrodders’ as a revolutionary category. In Gail 

Jefferson (Ed.), Lectures on Conversation (pp. 396-403). Oxford: Blackwell. 

Schell, O. (1996) ‘Self-censorship in Hong Kong’, Media Studies Journal 10(4): 53-54. 

Sciutto, J. E. (1996) ‘China's Muffling of the Hong Kong Media’, in M. J. Skidmore (Ed.), 

Hong Kong & China Pursuring a New Destiny (pp. 131-143). Singapore: Toppan. 

Silverstein, M. (2003). Talking Politics: The Substance of Style From Abe to ‘W’. Chicago: 

Prickly Paradigm Press. 

Sukosd, M. (2000) ‘Democratic Transformation and the Mass Media in Hungary: From 

Stalinism to Democratic Consolidation’, in R. Gunther and A. Mughan (Eds.), 

Democracy and the Media (pp. 122-164). New York: Cambridge University Press. 

Tuchman, G. (1978) Making News. New York: Free Press.  

van Dijk, T. A. (1988). News as Discourse. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. 

Zhao, Y. (1998) Media, Market, and Democracy in China. Urbana: University of Illinois 

Press. 



 43

Endnote 

                                                
1
  However, this does not mean that the Chinese government has not tried to influence or 

direct Hong Kong affairs from behind the scene. 

2  With the exception of Radio Television Hong Kong, which is a public broadcaster, all 

other media organizations in Hong Kong are commercial organizations. 

3
  Nowadays, there are 15 local dailies serving seven million residents in Hong Kong.  

4
  There are also media organizations in Hong Kong which have adopted a de-politicized 

approach to news. A few media have even become strongly pro-China in their political 

coverage. The present paper, however, concerns with the media organizations that attempt to 

stay in line with the ‘mainstream’ of Hong Kong society. 

5
  Some of the polls were conducted by the Public Opinion Programme at the University 

of Hong Kong. Relevant poll findings are available on the Internet: http://hkupop.hku.hk.  

6  The debate in 2004 only addressed the Chief Executive election in 2007. It did not 

provide a plan for long-term political development in the city. Presumably, direct election of 

the Chief Executive in 2012 remains a possibility.  

7
  The onsite survey was conducted by Prof. Joseph Man Chan of the Chinese University 

of Hong Kong and Dr. Robert T. Y. Chung of Hong Kong University. For discussions of 

relevant findings from the survey, see Chan and Lee (2005).  

8
  In the first few days of July, 2004, a number of editorials were published by the two 

papers addressing the July 1 demonstration. Afterwards, the issues related to democratic 

reform have become less prominent in the news agenda.   

9  Though the phrase ‘thick description’ is associated mainly with ethnography in 

anthropology, the term was used first by Ryle (1965) and was only later borrowed by Geertz 

(2000) to point to the constructivist and interpretive nature of ethnographic work. Hence, 

applying the phrase, at least in its general sense, to analysis of texts should not be a problem.   



 44

                                                                                                                                                   
10

  In this paper all Chinese words are transcribed in the Yale system which has been 

designed for transcribing Cantonese sounds.  We choose to transcribe the Cantonese 

pronunciations of the words as they represent the way these words are perceived by most 

people in Hong Kong who speak Cantonese as their first language and mostly read Chinese 

texts with Cantonese pronunciations. 

11
  The possibility for rational debate and the conditions necessary for it has been a key 

question debated by political theorists in the past 15 years. See Fishkin and Laslett (2003) and 

Bohman and Rehg (1997).   


